Villa Fifty-Fifty
Op de overgang van Strijp-R naar het naastgelegen landgoed, ontwierp Studioninedots dit familiehuis als een paviljoen waarin voortdurend wordt gewisseld tussen open en dichte volumes en waar dus net zoveel buiten als binnen wordt geleefd: een nieuwe typologie voor maximale interactie.
Fifty-fifty
Met het ontwerp voor Villa Fifty-Fifty bracht Studioninedots de typologie van een transparante woning een stap verder. De opdrachtgevers, voor wie ze ook hun eerste huis ontwierpen, kwamen terug met een hang naar een minimalistischer levensstijl en de wens voor optimale natuur-ervaring. Studioninedots onderzocht een tamelijk radicale vertaling van gelijke waardering van binnen en buiten. In hun zoektocht naar maximale interactie definieerden ze de afzonderlijke woon- en buitenfuncties, werden hun vanzelfsprekende posities verworpen om ze vervolgens opnieuw te plaatsen, maar dan volledig gelijkwaardig. De kavel werd bebouwd tot aan de grenzen; het bouwvlak werd beschouwd als een dambord-patroon waarop alle functies een eigen volume kregen. De volumes variëren; ze zijn dicht of open, overdekt of niet en met een eigen sfeer en materialisatie. Hierdoor is een patchwork ontstaan van bijzondere relaties tussen het gebouw en het landschap, tussen open en gesloten en tussen binnen en buiten.
Het resultaat is een woning met afwisselend binnen- en buitenruimte waarin bovendien de grens in gebruik tussen beiden vervaagt. Half huis-half tuin binnen één volume. Fifty-fifty.
Pavilion meets tiny house
De woning toont zich als een paviljoen, uitgestrekt over de tuin, met losse volumes gevat tussen twee horizontale vlakken. De toren steekt dwars door de vloer en het dak. Op de begane grond bevinden zich de functies voor het hele gezin en die voor de ouders. De meiden hebben hun kamers, plus faciliteiten om er zelfstandig te kunnen wonen, in hun tiny house in de toren. Op de plek waar het paviljoen en de toren elkaar kruisen, bevindt zich de entree. De volumes zijn met elkaar verbonden en verschillen onderling qua sfeer en lichtinval; de ruimtelijke overgangen versterken het doorlopend leeflandschap.
Natuurlijk industrieel
Voor de villa is een aantal onconventionele materiaalkeuzes gemaakt. Glas overheerst er natuurlijk om de grenzen tussen binnen en buiten te vervagen. Het maakt de doorzichten mogelijk en weerspiegelt steeds wisselend het groen en het interieur. Vier gesloten volumes zijn omkleed met ongebruikelijk toegepaste materialen met een natuurlijke oorsprong. De badkamer is bekleed met flagstones; geglazuurde badkamertegels bedekken de muren in slaapkamer en kantoor. De ronde berging is uitgevoerd in semi-transparant golfplaat. Gepolijst aluminium bedekt de gehele toren; het werkt haast als camouflage door het omringende groen, het weer en de wisseling van de seizoenen te reflecteren.
Bovendien krijgen industriële elementen door maatwerktoepassing een villa-waardige uitstraling. Door de open layout is de villa sterk gelinkt aan het naastgelegen bosrijke landgoed en ook echoot het industrieel verleden van Strijp-R subtiel in het ontwerp.
“Je bent niet binnen of buiten, je beweegt je van binnen naar buiten, om weer naar binnen te gaan en ergens buiten uit te komen.” - Jurjen van der Horst, Studioninedots
Oplevering | 2020 |
Projectteam | Albert Herder, Vincent van der Klei, Arie van der Neut, Metin van Zijl, Jurjen van der Horst, Leire Baraja Rodriquez, Ruben Visser, Laura Berasaluce |
Constructeur | BreedID |
Bouwkunding aannemer | Buytels Bouwbedrijf |
Fotograaf | Frans Parthesius |